Tworzenie drukowanych katalogów czy innych materiałów marketingowych to nie lada wyzwanie. Wymaga ono zaprojektowania odpowiedniej szaty graficznej, mając na uwadze fakt, że materiały drukowane nieco różnią się od tego, co widzimy na ekranie komputera.

Odpowiedni specjalista jest w stanie stworzyć naprawdę wyjątkowy projekt, który zachwyci zarówno Ciebie, jak i potencjalnych klientów. Jeśli Twoja praca jest już gotowa, nadchodzi czas na zamówienie odpowiednich materiałów. Wtedy rodzi się kolejny problem – jaki papier wybrać do wydruku katalogu? Sprawdź, jak dokonać właściwego wyboru.

Katalog to specyficzna forma druku, która wymaga szczególnej staranności. Jest bogata w efektowne zdjęcia oraz nierzadko obszerne opisy danych produktów. Ważne jest więc, by nadruki nie przebijały na kolejne strony. Papier o wysokim stopniu nieprzezroczystości to podstawa. Liczy się także niska gramatura, aby finalnie katalog nie był zbyt ciężki.

Wydruk katalogów klejonych

Katalogi klejone to trwałe materiały, służące zwykle do prezentowania oferty firmy. Są one odporne na użytkowanie i bardzo efektowne, o ile do ich wydruku zostanie wykorzystany papier odpowiedniej jakości.

Ogólna zasada jest prosta – papier, wykorzystany do stworzenia okładki jest grubszy niż kartki w środku. Kłopot w tym, że nie zawsze wiemy, jaką gramaturę powinien mieć dany papier. W przypadku katalogu klejonego dobrze sprawdzi się papier kredowy o gramaturze 130. Możesz wybrać zarówno matowy, jak i błyszczący.

Okładkę natomiast warto dodatkowo uszlachetnić błyszczącą albo matową folią oraz lakierem wybiórczym UV. Istnieje także możliwość stworzenia jeszcze bardziej trwałych okładek z papieru o gramaturze 350 g (kreda błysk lub mat).

Wydruk katalogów szytych

Katalogi szyte również są bardzo trwałe, choć ich realizację ogranicza obszerność materiałów – nie mogą być grubsze niż 50-60 stron. Katalogi szyte drutem są elastyczne i można je rozłożyć na płasko. Do ich wydruku również warto wykorzystać papier kredowy o gramaturze 170-350 g lub papier offsetowy 90g. W przypadku katalogów szytych także istnieje możliwość uszlachetnienia okładki folią błyszczącą lub matową, Soft Touch i lakierem wybiórczym UV. Dzięki temu Twoje katalogi będą trwalsze i bardziej efektowne.

Wydruk katalogów spiralowanych

Katalogi spiralowane cieszą się dużą popularnością ze względu na niską cenę produkcji oraz możliwość dostosowania zarówno wymiarów, jak i spiralowania do preferencji klienta. Zwykle drukowane są na błyszczącym papierze kredowym o gramaturze 130g.

Okładka w tym przypadku również może być wydrukowana na papierze o wyższej gramaturze, uszlacheniana folią błyszczącą lub matową, a także stworzona z półprzezroczystego materiału sztucznego – PVC, PP lub PET. Dzięki takiemu zabiegowi katalog spiralowany może posłużyć firmie przez naprawdę długi czas.

Jak widać, najpopularniejszym papierem do zadruku katalogów jest papier kredowy, jednak wiele zależy od jego gramatury. W przypadku katalogów szytych dobrze sprawdzi się również papier offsetowy. Jeśli nie masz pewności, na jaki materiał ostatecznie się zdecydować, skorzystaj z pomocy profesjonalistów, którzy chętnie pomogą Ci dokonać najlepszego wyboru.